Jak poprawić błędnie wystawiony paragon lub przyjąć zwrot
Błędnie wystawiony paragon (oczywista pomyłka)
Gdy popełnisz oczywistą pomyłkę, np. popełnisz tzw. czeski błąd i nabijesz np. zamiast 50.99 zł 5099 zł lub wpiszesz za dużą ilość towaru podczas wystawianiu paragonu a już nie możesz go anulować wtedy należy wykonać korektę oczywistej pomyłki. Powinieneś to zrobić w następujący sposób:
1. Wystawić kolejny paragon z właściwymi danymi.
- Dodać błędny paragon do ewidencji oczywistych pomyłek. W praktyce ewidencje powinno prowadzić się odrębnie do każdej kasy. Musi ona zawierać następujące dane:
• numer porządkowy pomyłki,
• datę wystawienia błędnego paragonu,
• numer paragonu,
• błędnie zewidencjonowaną sprzedaż (podaje się wartość sprzedaży brutto) i należny od niej podatek VAT – te dane wpisuje się na podstawie błędnie wystawionego paragonu,
• opis okoliczności, w których powstała pomyłka (opis pomyłki – np. wprowadzoną błędną cenę, wprowadzoną za dużą ilość towaru). - Rozliczasz podatek zachowując błędny paragon.
Przyjmowanie zwrotu
Jako zwrot kwalifikujemy każdy towar zwrócony przez klienta końcowego na magazyn oraz towar który został zapakowany do wydania w przypadku którego Zleceniodawca zrezygnował z wydania.
Podczas przyjmowania zwrotu, gdy następstwem jest zwrot należności (zarówno w przypadku całości jak i części kwoty) należy obligatoryjnie sporządzić protokół zwrotu towaru. Na powyżej wspomnianym protokole muszą znajdować się następujące elementy:
- data sprzedaży
- nazwa towaru lub usługi, tak aby urząd skarbowy mógł jednoznacznie zidentyfikować dany towar
- wartość towaru brutto oraz wartość podatku należnego jeśli zwrot dotyczy całej kwoty sprzedaży
- dokument potwierdzający sprzedaż oraz jego numer
- protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji z podpisami sprzedawcy oraz klienta
- numer danego protokołu
- dane dotyczące stron transakcji
- informacja dotycząca przyczyny zwrotu
- datę przyjęcia towaru lub wyznaczony termin na zwrot
Forma protokołu nie została wskazana przez prawodawcę ani urzędy skarbowe w związku z tym nie ma ścisłych wymagań co do formy, najczęściej stosowaną formą protokołu jest protokół w formie papierowej. Niestety w sklepach zajmujących się sprzedażą wysyłkową stworzenie protokołu w formie papierowej wydaje się trudne lub wręcz niemożliwe ze względu na konieczność podpisu obu stron. W związku z powyższym dopuszcza się posłużenie skanem lub wersją elektroniczną protokołu zwrotu towaru.